Cost breakdown ma na celu identyfikacje poszczególnych elementów kosztotwórczych (towary, usługi, pakiety) oraz nadanie im poszczególnych wartości. Wszystkie części składają się na całkowitą kwotę w zależności od tego jakie elementy składowe składają się na całokształt.
Podział kosztów to czteroetapowy proces przedstawiony przez Europejski Instytut Zarządzania Zakupami:
- Ustalenie struktury kosztów – określenie co wpływa na koszt poszczególnych elementów
- Ustalenie spójności elementów przedstawionych w ofercie
- Negocjowanie czynników wpływających na wahania kosztów
- Wybór najlepszej oferty
Cost breakdown stosuje się w przypadkach: .
- Sprawdzenia wiarygodności ofert
- Porównania poszczególnych elementów składowych ofert
- Benchmarkingu
- Zakupu produktów złożonych składających się z dużej ilości części składowych
- Weryfikacji umiejętności dostawcy w zakresie kalkulowania kosztów produkcji
W analizie struktury kosztów uwzględnia się:
- Koszt jednostkowy każdego komponentu
- Koszt jednostki czasu każdego elementu procesu produkcyjnego (np. praca danej maszyny, praca montażowa, kontrola jakości)
- Poziom braków pod komponentów
- Poziom odpadów i surowców
- Poziom cen surowców
- Koszt finansowania
- Koszty logistyczne
- Koszty opakowań
- Koszty inwestycji
- Marża na materiały kupowane i własną wartość dodanąNie wszystkie informacje zostają przedstawione w strukturze kosztów:
- Koszt materiałów
- Koszt komponentów
- Wysokość marży
- Procesu produkcyjnego
- Kosztów produkcji
- Optymalizacji kosztowej
Odpowiedzi na jakie pytania można uzyskać dokonując analizy struktury kosztów:
- Jest zmiana dostawcy korzystna?
- Jakie koszty zostaną obniżone przy zmianie dostawcy?
- Jakie rynki zasługują na uwagę (dot. Również produktów pokrewnych)?
- Jak się zmienią koszty/cena, jeśli zmieni się produkt?