Analiza rynku czyli inaczej badanie rynku mają na celu zauważenie oraz zrozumienie procesów zachodzących na rynku (m.in. popyt, podaż), relacji oraz bodźców, które wpływają na nie (mogą to być m.in. dochody, płace, ceny towarów).
Zadaniem analizy jest na podstawie przeprowadzonych badań podjęcie właściwych decyzji w kontekście podaży (zaopatrzenie, asortyment, wielkość produkcji) oraz popytu (ceny produktu, czy zarobki przyszłych klientów). Decyzje są podejmowane na podstawie potencjalnego przedstawienia w czasie analizy całego rynku w danym przedziale czasowym (produkty konkurencyjne, potencjalni klienci, segmenty rynku, cenę jednostkową).
Najważniejsze elementy w analizie rynku:
- Monitorowanie bieżące wszystkich informacji z rynku
- Śledzenie nowych trendów
- Okresowe rzetelne badanie dostawców
- Testowanie produktów oraz opracowywanie koncepcji ich ulepszeń (w kontekście swojego towaru)
Metody analizy rynku:
- Analiza SWOT – ocena firmy (mocnych oraz słabych stron, szans oraz zagrożeń)
- Analiza cyklu życia produktu – polega na monitorowaniu propozycji podażowej pod względem cyklu życia produktu. Na życie danego produktu mają wpływ m.in. konsumpcja, „starzenie się” produktu, jego zastępowalność, konkurencja
- Analiza portfelowa – wspomaga proces opracowywania strategii firmy poprzez wskaźniki:
- Udział w rynku – procent sprzedaży danej firmy w ogólnej wielkości sprzedaży zrealizowanej w danym segmencie
- Pojemność rynku – ile produktów o danej specyfice może zostać sprzedane w danym czasie na rynku
- Dynamika rynku – procentowa zmiana wielkości sprzedaży na danym rynku w określonych odstępach czasu
- Wielkość rynku – liczba nabywców na rynku docelowym
- Analiza PEST – polega na analizie środowiska zewnętrznego pod względem polityki, technologii, czynników społecznych oraz ekonomia
Bibliografie:
Balicki A., Analiza rynku., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania w Gdańsku, Gdańsk 2002, s. 12
Baker M. J., The Marketing Book-Fifth Edition, Butterworth-Heinemann, Oxford 2003, s. 320
Surdel P., Forex Strategie oraz systemy transakcyjne., Złote Myśli, Poznań 2006, s. 15
Czubała A. (red.), Podstawy marketingu., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012, s. 273
Kotler P., Marketing Management Millenium Edition, Tenth Edition., Prentice – Hall, Inc, Boston 2000, s. 46
Czubała A.(red.), Podstawy marketingu., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012, s. 276-277
Czubała A.(red.), Podstawy marketingu., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012, s. 277
Michael J. Baker, The Marketing Book-Fifth Edition, Butterworth-Heinemann, Oxford 2003, s. 642
Kafel, T. (2010). „Analiza portfelowa jako narzędzie formułowania strategii organizacji pozarządowych.” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica nr 234/2010)
Kumar, N. (2014). „Product life cycle management.”, YMCAUST International Journal of Research