Analiza progowa jest narzędziem służącym do organizowania badań dotyczących zrozumienia zastanej rzeczywistości. To sposób myślenia, działania podczas którego są analizowane zdarzenia jako zależności w zakresie rozwoju i prawidłowego funkcjonowania w przedsiębiorstwie. Analiza ta nie ma własnych technik, metod czy przedmiotów badań. Proces analizy progowej obejmuje ustalanie celów, identyfikację barier, przewidywanie kosztów i wnioskowanie na podstawie wyników. Typologia obszarów badawczych w analizie progowej jest również ważna do właściwego klasyfikowania elementów analizy.
Pojęcie i istota analizy progowej
Polega ona na obserwacji ograniczeń (progów) będących wynikiem m.in. stosowanych technologii, sposobu zarządzania firmą, brakiem kompetencji wśród pracowników, zarządzania finansami, konkurencją na rynku. Poprzez badanie tych barier można zauważyć zakłócenia/ problemy w prawidłowym funkcjonowaniu i dalszym rozwoju firmy.
W stosowanej analizie przede wszystkim dzieli się nakłady na koszty normalne czyli warunki standardowe oraz koszty dodatkowe związane z niekonwencjonalnym funkcjonowaniem systemu (zbioru elementów i zależności między nimi stanowiącymi całość).
Zagadnienia analizowane podczas analizy progowej:
- Redukcja kosztów
- Określenie wartości oceny
- Określenie sposobów oceny
- Obserwowanie barier rozwoju oraz funkcjonowania firmy
- Zweryfikowanie oczekiwanych wartości z tymi rzeczywistymi
- Opracowanie takich wartości, które są obecnie możliwe do spełnienia
Etapy postępowania podczas dokonywania analizy progowej:
- Ustalenie zadań:
- określenie celu
- ustalenie potrzebnych danych
- stworzenie założeń
- analiza ewentualnych trudności i barier
- zdefiniowanie potrzeb
- Określenie barier krańcowych:
- ustalenie podstawowych ograniczeń
- stworzenie zakresu działań w obrębie analizy
- Określenie barier pośrednich i krytycznych:
- wykaz i podział progów pośrednich
- agregacja wyników
- wyznaczenie zakresu badań barier pośrednich
- wykaz barier krytycznych
- Przewidywanie możliwych kosztów:
- lista kosztów
- obliczenie kosztów
- Podsumowanie otrzymanych wyników:
- interpretacja wyników
- wnioski
Podczas budowania typologii obszarów badawczych należy zwrócić uwagę na:
- ukazanie cech ogólnych,
- zdefiniowanie różnorodności tych cech,
- wyłonienie najlepszych cech,
- umiejscowienie ich w przestrzeni
Podczas kwalifikacji typologii obszarów badawczych należy zwrócić uwagę na:
- dokładnie określenie kryteriów (cele, logiczne myślenie, metody),
- możliwych stosowanych uogólnień,
- możliwość stworzenia systemu do obserwacji.
Bibliografia
- Kozłowski J. (1974), Analiza progowa, PWN, Warszawa
- Wdowiak W. (2013). Zarys problemów analizy progowej zarządzania przedsiębiorstwem w aspekcie rachunkowości trójwymiarowej Y. Ijiri, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, (58)
- Wdowiak W. (2013), Metoda analizy progowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, C.H.Beck, Warszawa