Analiza portfela produktów to narzędzie optymalizacji programu asortymentowego danego przedsiębiorstwa. W jej założenia oparte są na:
- Zróżnicowaniu struktury asortymentowej
- Długości cyklu życia produktu oferowanego przez firmę
- Strukturę konkurencji
- Wartość udziału danego przedsiębiorstwa na rynku
- Poddanie analizie wszystkich produktów/ usług oferowanych przez firmę w danym okresie
Metody w analizie portfela
Najszerzej stosowną wersją analizy portfelowej jest tzw. model bostoński opracowany przez Boston Consulting Group (Macierz BCG).
Kryterium podziału produktów są uzyskiwane efekty ekonomiczne czyli -różnica pomiędzy przychodami ze sprzedaży a wydatkami na poszczególne produkty.
- Udział w rynku – określa udział w rynku poszczególnych przedsiębiorstwo w kontekście tego najlepiej rozwiniętego
- Stopa wzrostu rynku – wzrost łącznej sprzedaży na rynku, na którym funkcjonuje dany biznes.
Cechy grup produktów:
- Gwiazdy (produkty rozwojowe) – udział w rozwijającym się rynku, szanse na sukces, duży finansowane przez produkty ustabilizowane na rynku.
- Dojne krowy (produkty ustabilizowane) – duży udział w rynku, sprzedaż jest na normalnym poziomie, produkty już są jakiś czas na rynku, główne źródło dochodów firmy.
- Znaki zapytania (produkty o niepewnej przyszłości) – produkty o niskim udziale w rynku, albo zostały na nowo wprowadzone, produkty o załamanej sprzedaży,. Aby tego typu dobra przeszły na kolejny poziom wymagają dużych nakładów pieniężnych,.
- Psy (produkty schyłkowe) – dobra o niskim udziale w rynku, spadający popyt i sprzedaż, sprzedaż od jakiegoś czasu zachowana na jednorodnym poziomie, nie przynoszą istotnego utargu dla firmy.
Bibliografia:
- Edward Nowak, Zaawansowana rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa 2003, s. 113-116,
- Gertruda Krystyna Świderska, Rachunkowość Zarządcza, POLTEXT, Warszawa 1997, s. 94-121,
- Teresa Kiziukiewicz, Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa 2003, cz.III, rozdz.15.2.