AIDA to model obrazujący oddziaływanie reklamy na konsumentów. Przedstawia on oraz wyjaśnia psychologiczne podstawy jej działania.
Nazwa AIDA pochodzi od:
A – Attenction – przyciągać uwagę
I – Interest – zainteresowanie produktem
D – Desire – wywołanie pragnienie zakupu
A – Action – pobudzić do zakupu
Przy projektowaniu reklamy należy uwzględnić poszczególne etapu tego modelu, a więc reklama powinna przyciągać uwagę potencjalnego klienta, który zainteresuje się danym produktem (aspekty produktu takie jak korzyści, funkcje, jakość), będzie chciał go posiadać i nastąpi zakup (czyli odpowiedź na reklamę).
Wybór sposobu prezentacji tematu reklamowego, sloganu oraz podstawowych treści uzależnione jest od stosowanego medium reklamowego.
Dobra reklama według modelu AIDA powinna spełniać cztery wymagania (określone przez E.K Stronga w 1925 roku) odnoszące się do podziału na 30- sekundowy spot:
- A ->(5 sek.) przyciągnięcie uwagi,
- I -> (10sek.) udramatyzowanie/prezentacja,
- D ->(10 sek.) przesłanie/wskazanie korzyści,
- A ->(5sek.) slogan/źródło informacji.
Reakcje konsumenta
- Zwrócenie uwagi (A – Attention) – Odbiorca w reakcji na komunikat marketingowy powinien zwrócić uwagę ba ofertę. Skuteczny komunikat musi zaistnieć w korzystny sposób w świadomości konsumenta. Etap ten jest połączony z odgadnięciem potrzeb i zainteresowania potencjalnego klienta. Dobra reklama nie może zniknąć wśród pozostałych, musi się wyróżniać na ich tle np. niestandardowy kształt ogłoszenia, kolor, wielkość, czcionka, nadruki, muzyka, aktorzy.
- Zainteresowanie (I – Interest) – Odbiorca w kolejnym etapie musi zostać zainteresowany produktem poprzez np. pokazanie korzyści z jego zakupu czy atrakcyjnych właściwości. W tym etapie klient może zacząć poszukiwać dodatkowych informacji pogłębiających jego wiedzę o danym produkcie. Tym samym jego poczucie chęci posiadania danej rzeczy będzie wzrastać. Sposobem na osiągnięcie tego etapu jest m.in. interesujący slogan reklamowy, ciekawa akcja reklamy, inspirująca treść ogłoszenia
- Pożądanie (D – Desire) – wzbudzenie w konsumencie przekonania, że tylko ten konkretny produkt zaspokoi jego pojawiającą się potrzebę i jest mu niezbędny. Gdy taka potrzeba się pojawi klient zacznie poszukiwania sposobów do zdobycia produktu.
- Działanie (A – Action) – Podjęte przez odbiorcę komunikatu działanie zamyka ścieżkę reakcji na skuteczny komunikat. Przekonanie potencjalnego klienta do zakupu usług/ produktu do chęci zaspokojenie pożądania związanego z posiadaniem tej rzeczy wiąże się z osiągnięciem sukcesu
Model AIDA może zostać także poszerzony o dwa kolejne etapy:
- Przekonanie (C – Conviction) – w tym etapie konsument jest przekonany o dokonaniu słusznej decyzji. Przeświadczenie klienta dotyczy słuszności decyzji o tym, że konkretny produkt najlepiej zaspokoi jego potrzeby.
- Zadowolenie (S – Satisfaction) – długookresowe zadowolenie to kluczowym elementem uniknięcia dysonansu odczuwanego po zakupie produktu. Przy zadowoleniu z zakupu może pojawiać się potrzeba dokonania kolejnego zakupu oraz rekomendowanie go innym klientom.
Bibliografia:
- Budzyński, W. (1999). Reklama techniki skutecznej perswazji, Poltext, Warszawa 1999, str. 39 – 41.
- Agnieszka Dejnaka Strategia marki, produktów i usług reklamy , One press Exclusive, Warszawa 2006, s. 16
- Philip Kotler, Marketing Management. 11th Edition, Poznań 2005
- Jerzy Altkorn, Podstawy marketingu, Kraków 1992
- Kozłowska, A. (2013). [1], FCB — weryfikacja założeń modelu oddziaływania reklamowego, pwe.com.pl, str. 20-21