Co przewidują eksperci? Łańcuchy dostaw doznały olbrzymich perturbacji, nie inaczej niż cała gospodarka w 2020 roku. Jednak jakie zmiany mogą być tego konsekwencją? Aby wydostać się z trybu kryzysowego i przejąć kontrolę nad zmianami, które nieodwołalnie zajść muszą – warto uzmysłowić sobie kierunki, w których podąża przyspieszona transformacja cyfrowa, będąca niewątpliwie efektem lock down’u.
Czy należy z pełnym przekonaniem osądzać co może się wydarzyć w następnych miesiącach, a także w postpandemicznej rzeczywistości? Raczej to czego nagły wybuch pandemii, który zmiótł całkowicie wiele wyobrażeń na temat rzeczywistości – powinien nas nauczyć, to że ignorowanie drobnych zakłóceń może prowadzić do narastania wielkich problemów, odkładanie zmian ze względu na aktualny dobrobyt – jest nieracjonalne, a prognozowanie odkrywa tylko część możliwych scenariuszy.
Dlatego, aby kreować przyszłość, należy już teraz zdecydować się jak wyglądać ma teraźniejszość i nie ignorować sygnałów, które są. Jednak pełen wgląd w te sygnały wymaga zaawansowanej technologii pozyskiwania informacji i zwrócenia się ku zdolnościom do krytycznej analizy. Nie inaczej wynika z opinii ekspertów, gdzie rozwiązania technologiczne są tak samo kluczowe jak inteligencja ludzka. To z ich syntezy wynikać może odporność i elastyczność wobec zmian, zarówno ta ludzka jak też odporność biznesowa.
-
Nie ulega wątpliwości, że zakupy odegrają kluczową rolę dla zapewniania organizacji przewagi technologicznej, a także w dostarczaniu jej innowacji. To dostawcy zapewnią dostęp do technologii dla organizacji zmuszonych przyspieszyć transformację i zachować efektywność.
-
Dywersyfikacja – od zawsze będąca orężem wobec ryzyka, dla łańcuchów dostaw stanie się szczególnym wyznacznikiem strategii.
-
Kryzys przypomniał jak ważne jest zdefiniowanie i zabezpieczenie krytycznych punktów działalności w tym krytycznych dostaw.
-
Człowiek sam w sobie wykazuje się olbrzymią odpornością i zdolnością do adaptacji, pytanie jak odtworzyć te cechy w biznesie.
Odejście od tradycyjnego, liniowego łańcucha dostaw do modelu sieci dostaw
Rok 2020 został zdefiniowany przez zakłócenia łańcucha dostaw. Wpływ COVID-19 przyspieszył trendy, które doprowadzą nie tylko do dywersyfikacji i relokalizacji łańcuchów dostaw, ale także zwiększą potrzebę cyfryzacji i pełnej widoczności.
Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, zaopatrzenie ma wyjątkową szansę na transformację i zwiększenie wpływu na biznes. Z przyspieszeniem wkraczamy w nową erę inteligencji opartej na danych. Odejście od tradycyjnego, liniowego łańcucha dostaw do szerszej sieci dostaw, w połączeniu z dynamicznymi partnerstwami napędzającymi innowacje, będzie kluczem do uzyskania pełnego obrazu dostaw, poprawy przepływu środków pieniężnych, opracowania nowych produktów i realizacji inicjatyw dotyczących zrównoważonego rozwoju.
Oderwanie się od reaktywności i skupienie się na proaktywności będzie kluczowe w stawianiu czoła nowym wyzwaniom biznesowym w świecie po COVID-19. Strategie sieciowe i wykorzystanie spostrzeżeń opartych na danych będą ważne dla uniknięcia reperkusji przyszłych wstrząsów i zmian, zastępując liniowość wzajemnymi połączeniami.
(Oryginalna wypowiedź: Sean Thompson, Executive Vice President, Network and Ecosystem, SAP Procurement Solutions https://spendmatters.com/2021/01/07/2021-procurement-and-supply-chain-predictions-from-the-market-sap-part-2/)
Czas uświadomić sobie siłę relacji z dostawcami
COVID-19 niewątpliwie rzucił nowe światło na znaczenie zakupów. Gdy firmy doświadczyły poważnych zmian i zakłóceń w skali globalnej, liderzy zaopatrzeniowi podjęli wyzwanie i stali się bohaterami w swoich organizacjach, zapewniając krytyczne dostawy i zapewniając ciągłość biznesową.
Co ważniejsze, kładąc w ten sposób fundamenty pod doskonałość operacyjną, mogli połączyć się ze strategią i celem swoich organizacji pomimo wyzwań, które czasami wydawały się nie do pokonania. Jednak wychodząc z trybu kryzysowego, który zdefiniował większość roku 2020, należy wprowadzić zmiany, aby naprawdę przezwyciężyć zakłócenia w łańcuchu dostaw i zapewnić długoterminową odporność. Najważniejszą lekcją, jaką można wyciągnąć, jest znaczenie nawiązywania i utrzymywania silnych relacji z dostawcami. Dzięki proaktywnemu słuchaniu dostawców i lepszemu zrozumieniu ich doświadczeń i wyzwań, liderzy zaopatrzeniowi mogą podjąć niezbędne działania w celu usprawnienia swoich biznesów dzięki zdolności do zabezpieczania krytycznych dostaw, dostarczania z większym stopniem odporności i przyspieszenia oszczędności poprzez odkrywanie i usuwanie barier. W 2021 r. nadszedł czas, aby uznać siłę, jaką te relacje mają w dostarczaniu liderom wglądu, aby lepiej zrozumieć ich kluczowe wskaźniki efektywności.
(Oryginalna wypowiedź: Jason Wolf, Senior Vice President and General Manager, Intelligent Spend and Business Network, SAP https://spendmatters.com/2021/01/07/2021-procurement-and-supply-chain-predictions-from-the-market-sap-part-2/)
Zakupy mają kluczowe znaczenie dla przywrócenia płynności organizacjom
Dopiero po tych kilku miesiącach widać wyraźniej miarę niszczycielskich skutków pandemii. Oprócz niezliczonych ofiar śmiertelnych, COVID-19 siał spustoszenie w prawie każdej firmie, w każdej branży, w każdym regionie. Zamówienia – a zwłaszcza technologia zamówień – mają do odegrania nadrzędną rolę w przywracaniu stabilności organizacjom, które chcą odzyskać przewagę konkurencyjną, ożywić swoją odporność operacyjną i nadzieje na przyszłość. Ten poziom zaufania wymaga płynnego, zintegrowanego podejścia do cyfrowych procesów biznesowych, które zwiększa przejrzystość, zmniejsza złożoność i sprzyja współpracy.
(Oryginalny tekst: Salvatore Lombardo, Senior Vice President and Chief Product Officer, SAP Procurement Solutions, Pełen tekst: https://spendmatters.com/2021/01/07/2021-procurement-and-supply-chain-predictions-from-the-market-sap-part-2/)
Dostawcy będą siłą napędową innowacji
Ewolucja zamówień w ciągu najbliższych pięciu do dziesięciu lat będzie napędzana czynnikami makroekonomicznymi: wykładniczym wzrostem gospodarki cyfrowej, spadającą produktywnością i stagnacją globalizacji. Żyjąc w dobie pandemii koronawirusa i planując przyszłość z rosnącą niepewnością, wiele organizacji obserwuje globalne łańcuchy dostaw i analizuje własne ryzyko na rynku. Łańcuchy dostaw muszą mieć zróżnicowaną strukturę, dążąc naprzód, jeśli mają stać się odpornymi i elastycznymi, a zarządzanie wydatkami będzie odgrywać kluczową i centralną rolę w przewodzeniu tym zmianom. Możemy spodziewać się, że dostawcy będą siłą napędową innowacji w większości organizacji, pomagając zrealizować obietnicę sztucznej inteligencji i zacząć odwracać spadek wydajności. W związku z tym firmy będą musiały spojrzeć na zarządzanie bazą dostawców z zupełnie innej perspektywy niż w przeszłości. Spodziewam się wzrostu liczby specjalistów ds. Zarządzania wydatkami jako zaufanych doradców, dostarczających rozwiązania i przygotowujących na nieprzewidziane zdarzenia; dostarczanie większej wartości dzięki naniesieniu dyskusji o oszczędności kosztów na strategię.
(Oryginalna wypowiedź: Baber Farooq, Head of Product Strategy, SAP Procurement Solutions https://spendmatters.com/2021/01/07/2021-procurement-and-supply-chain-predictions-from-the-market-sap-part-2/)
Ludzka i sztuczna inteligencja będzie odgrywać większą rolę w podejmowaniu decyzji
Ludzie są z natury odporni. Gdy firmy – duże i małe – starają się przetrwać okres pandemii i jej niszczycielskie skutki gospodarcze, widzimy, jak inteligencja ludzka i maszynowa łączą się, aby odegrać znaczącą rolę w podejmowaniu decyzji.
Nie tylko pomaga to firmom przetrwać i odzyskać paliwo, ale także inspiruje nowe modele biznesowe i inicjatywy transformacyjne, które wyznaczają kierunek długoterminowego wzrostu. Firmy łączą się, aby dzielić się zasobami, odpowiedzialnie pozbywać się zapasów i części zamiennych, zmieniać kulturę, aby bardziej włączać się w politykę dotyczącą pracy z domu i naturalnie kłaść większy nacisk na zdrowie i bezpieczeństwo pracowników. Firmy będą nadal wdrażać strategie sieciowe i cyfrowe, aby nawiązać współpracę z istniejącymi partnerami handlowymi i znaleźć nowych. W międzyczasie operacje zaopatrzeniowe są najważniejszymi działaniami na rzecz przyspieszenia transformacji cyfrowej i zwiększenia odporności łańcucha dostaw. Aby działać w dzisiejszym środowisku biznesowym, firmy muszą skupić się na cyfryzacji, aby zwiększyć produktywność, wykorzystywać dane i inteligencję do zwiększania przejrzystości w łańcuchach dostaw, zmieniać strategie zaopatrzenia i tworzyć odpowiedzialne partnerstwa handlowe w celu długoterminowej trwałej odporności i wzrostu biznesu.
(Oryginalna wypowiedź: Padmini Ranganathan, Global Vice President, Procurement Product Strategy, Future of Procurement, SAP https://spendmatters.com/2021/01/07/2021-procurement-and-supply-chain-predictions-from-the-market-sap-part-2/)
Pracownicy tymczasowi będą odgrywać wiodącą rolę w procesie naprawy
Oczekuję, że w nowym roku pracownicy zatrudnieni na czas określony i usługodawcy będą nadal odgrywać wiodącą rolę w pomaganiu organizacjom w odbudowie po zakłóceniach, odzyskaniu przewagi konkurencyjnej i reagowaniu na zmieniające się potrzeby klientów. Kreatywność i elastyczność, z których słyną pracownicy pozyskiwani na zewnątrz organizacji, mogą nie być niczym nowym. Jednak w przypadku niektórych organizacji uzyskanie wglądu w ten często niewidoczny segment siły roboczej może być. Wierzę, że w 2021 r. przejrzystość i wgląd, możliwe dzięki rozwiązaniom do zarządzania zewnętrzną siłą roboczą w chmurze, pomogą określić, które organizacje wracają z pandemii silniejsze niż wcześniej – oraz bardziej elastyczne i odporne wobec nieprzewidzianej zmiany.
(Oryginalna wypowiedź: Arun Srinivasan, General Manager, SAP Fieldglass Solutions https://spendmatters.com/2021/01/07/2021-procurement-and-supply-chain-predictions-from-the-market-sap-part-2/)
Jeśli rok 2020 był rokiem załamania – a był – niech więc rok 2021 będzie rokiem odbudowy. Przewiduję, że w nadchodzącym roku rozwiązania oparte na chmurze, szczególnie w odniesieniu do zarządzania zewnętrzną siłą roboczą, będą odgrywać kluczową rolę w zapewnianiu firmom elastyczności, której potrzebują, aby podjąć kroki w kierunku odbudowy. Tak jak zawsze, pracownicy zatrudnieni na czas określony i usługodawcy zapewniają dogłębne umiejętności i wiedzę niezbędną do rozwijania działalności. Dzięki odpowiednim zestawom narzędzi cyfrowych organizacje mogą uzyskać maksymalną zdolność do analizy i wartość od tych kluczowych pracowników (…).
(Oryginalny tekst: Vish Baliga, Chief Technology Officer, SAP Fieldglass Solutions https://spendmatters.com/2021/01/07/2021-procurement-and-supply-chain-predictions-from-the-market-sap-part-2/)